Του Μανώλη Βαρδουλάκη
Η κυβέρνηση κατέθεσε στη βουλή σχέδιο νόμου που ρυθμίζει τις εκλογές στην αυτοδιοίκηση ,αλλά δυστυχώς ξέχασε πως έχουμε Δημοκρατία .Θα προσπαθήσω να εξηγήσω αυτό που λέω .
Τρόπος κατάρτισης ψηφοδελτίων – επιπτώσεις
Με τον νόμο που ψήφισε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχαν αποσυνδεθεί οι διαδικασίες για εκλογή Δήμαρχου-Δημοτικού Συμβουλίου από την εκλογή των κοινοτικών συμβουλίων. Με το σχέδιο νόμου που κατέθεσε η κυβέρνηση στη βουλή καταργεί την παραπάνω διάταξη και υποχρεώνει τον υποψήφιο Δήμαρχο να έχει υποψήφιους στα 80% των Δημοτικών κοινοτήτων για να είναι το ψηφοδέλτιο που θα καταθέσει νομότυπο .
Θα κάνω ένα παράδειγμα με τον Δήμο Γόρτυνας (είναι ο Δήμος που ψηφίζω ) για να είναι πιο κατανοητές οι παρατηρήσεις . Έχει 15.600 κατοίκους και 31 κοινότητες . Για να είναι πλήρες ένα ψηφοδέλτιο χρειάζεται 25 υποψήφιους Δημοτικούς Συμβούλους και 75 υποψήφιους Κοινοτικούς Συμβούλους και Προέδρους Κοινοτήτων. Για να είναι νομότυπο χρειάζονται 25 και 60 υποψήφιοι αντίστοιχα .
Για να καταρτίσει ο υποψήφιος Δήμαρχος ψηφοδέλτιο πρέπει να ασχοληθεί πολλούς μήνες για να καταφέρει να πείσει 85 άτομα για να έχει νομότυπο ψηφοδέλτιο, 100 για να είναι πλήρες και πάνω από150 αν θέλει να είναι ενισχυμένο. Όλες αυτές οι εκδοχές είναι πάρα πολύ δύσκολες με αποτέλεσμα άνθρωποι που έχουν ικανότητες και διάθεση να βοηθήσουν τον τόπο τους να μην τολμούν να ξεκινήσουν .
Στις περασμένες Δημοτικές εκλογές τα πράγματα ήταν απλά. Ο υποψήφιος Δήμαρχος έβρισκε τους υποψήφιους Δημοτικούς Συμβούλους, οι κάτοικοι κάθε κοινότητας τους υποψήφιους για το χωριό τους και οι εκλογές γινόταν χωριστά (διαφορετικές κάλπες). Έτσι ψήφιζες όποιο Δήμαρχο θεωρούσες καλύτερο χωρίς να ψηφίζεις αναγκαστικά και τους Κοινοτικούς Συμβούλους που είναι στο ψηφοδέλτιο του Δημάρχου. Τώρα δεν έχεις επιλογές αναγκαστικά όταν επιλέξεις Δήμαρχο επιλέγεις και κοινοτικούς συμβούλους και το αντίθετο .
Δεν είναι μόνο αυτά τα αρνητικά. Την οικονομική επιβάρυνση για τις εκλογές συνήθως την έχει ο υποψήφιος Δήμαρχος. Χρειάζεται λοιπόν 5.000 ευρώ για νομότυπο συνδυασμό, 5.900 ευρώ για πλήρη και 7.000 – 12.000 ευρώ για ενισχυμένο, μόνο για τα παράβολα . Είναι φανερό λοιπόν ότι για να αποφασίσει κάποιος να είναι υποψήφιος Δήμαρχος πρέπει να έχει πολλά λεφτά ή να βρει χρηματοδότες, με ό,τι επιπτώσεις έχει αυτό στην συνέχεια. Αν δεν άλλαζε αυτή η διάταξη θα χρειαζόταν 2.000 – 4.000 ευρώ για τα παράβολα των υποψήφιων Δημοτικών Συμβούλων .
Τέλος ένα πάρα πολύ αρνητικό είναι το παρακάτω. Υπάρχουν πολλοί αξιόλογοι άνθρωποι που θέλουν να βοηθήσουν το χωριό τους ή την γειτονιά τους (στις πόλεις ), δεν θέλουν όμως να ταυτιστούν με κανένα υποψήφιο Δήμαρχο. Αυτή η αλλαγή τους το απαγορεύει αφού δεν επιτρέπει ανεξάρτητους συνδυασμούς στις κοινότητες .
Γενικό συμπέρασμα: η κυβέρνηση με τα εμπόδια που βάζει στην κατάρτιση των συνδυασμών προσπαθεί να αποτρέψει τους ανθρώπους να ασχοληθούν με τα προβλήματα του τόπου τους
Εκλογικό σύστημα – επιπτώσεις
Όσους δεν καταφέρει να τους αποτρέψει να ασχοληθούν με τα προβλήματα του τόπου τους, προσπαθεί να τους απομακρύνει με το εκλογικό σύστημα. Ενισχύει υπερβολικά τον Δήμαρχο και << καθαρίζει >> τους μικρούς .
Συγκεκριμένα:
Δίνει τα 3/5 των Συμβούλων στον Δήμαρχο που θα εκλεγεί αν το ποσοστό του στον πρώτο γύρο είναι μέχρι 60% (είτε 30%, είτε 40%, είτε 50%, είτε 60 % ). Θα μπορούσε κάποιος να αποδεχτεί να πάρει ο Δήμαρχος το 50%+1 των συμβούλων (κυβερνησιμότητα, όπως λένε αρκετοί) και να ξεχάσει την δίκαιη κατανομή των εδρών που δίνει η απλή αναλογική . Εδώ δεν πρόκειται για τέτοιες σκέψεις. Η κυβέρνηση θέλει με πολλούς τρόπους να ενισχύσει τον Δήμαρχο και να εξαφανίσει μικρές κοινωνικές ομάδες που ασχολούνται με ένα μόνο αντικείμενο πχ οικολογία, πολιτισμός κ.α Για παράδειγμα, ο Δήμος Ηρακλείου θα έχει 39 Δημοτικούς συμβούλους, ο Δήμαρχος θα πάρει 23 ( όχι 20 που προκύπτει από την παραπάνω παραδοχή) και οι υπόλοιποι συνδυασμοί 16 άσχετα με τα ποσοστά που πήραν στον πρώτο γύρο .
Μειώνει τις έδρες των Δημοτικών και κοινοτικών Συμβούλων. Αυτό σε συνδυασμό με το παραπάνω οδηγεί σε εξαφάνιση των παραπάνω ομάδων, πχ στο Δήμο Ηρακλείου. Σήμερα έχει 49 συμβούλους με την απλή αναλογική ένας συνδυασμός χρειαζόταν 2,1% για να πάρει έδρα. Αν λάβουμε υπ’ όψιν τα παραπάνω με τον νέο νόμο θα χρειάζεται περίπου 3,75% (αν δεχτούμε ότι ο Δήμαρχος στον πρώτο γύρο πήρε περίπου 40%)
Τέλος επειδή υπάρχει πιθανότητα να περάσει το 60% ο πρώτος συνδυασμός τότε έχουμε απλή αναλογική . Στην περίπτωση αυτή στους μεγάλους Δήμους οι μικροί συνδυασμοί εκλέγουν σύμβουλο με ποσοστό κάτω από 3% .Έρχεται λοιπόν η ευαίσθητη κυβέρνηση και φωνάζει ΟΧΙ . Καθιερώνει το 3% και ξεμπερδεύει οριστικά με τους μικρούς .
Δεν αρκεί όμως στην κυβέρνηση η ευρεία πλειοψηφία που εξασφαλίζει στο Δήμαρχο στο Δημοτικό Συμβούλιο, το επεκτείνει και στα συμβούλια των κοινοτήτων. Παραχωρεί τα 3/5 των συμβούλων κάθε κοινότητας στον Δήμαρχο. Εδώ θα έχουμε τραγικές ανατροπές. Σε πολλές κοινότητες την πλειοψηφία στις ψήφους θα την έχει ένας επιλαχών συνδυασμός, όμως με τον νόμο την πλειοψηφία στις έδρες θα την παίρνει ο συνδυασμός του Δημάρχου! Έτσι καταλαβαίνουν την Δημοκρατία τους. Να την χαίρονται .